Vad lär vi våra barn?

Detta gör mig så arg, ledsen och förtvivlad! I ett barnprogram i Sveriges Television visas en liten dansföreställning som barnen gör när de får besök. I läroplanen för förskolan står det såhär:

”Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskola skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.

Vad lär vi barnen när vi ständigt uppmuntrar flickor för att de är söta, gulliga, fina, snälla, rara och har så fiiiiiiina kläder? uppmuntrar pojkar för att de är tuffa, coola, bråkiga,  häftiga? Det vi säger och bekräftar till dem suger de åt sig som svampar. Barn är så formbara.

Det är skrämmande att se hur tydligt det blivit här. När 5-åriga flickor vickar på höfter, redan är så lättklädda och sexualiserade. Och hur pojkarna självklart vet att de är tuffa och häftiga.

Kan man inte få vara både fin och tuff? Både häftig och smart och söt och stark och allt möjligt? Jag tror inte jag känner en endaste kvinna som inte har komplex för sitt utseende och/eller sin vikt. Och hur kommer det sig att pojkar bråkar och hamnar efter i skolan medans flickor ska vara duktiga? Det börjar tidigt.

Hela filmen går att se här

Jag får ont i magen.

Vill man protestera mot att Svt sänder sånhär skit kan man skriva till ansvarig utgivare: kristina.colliander@svt.se

Man kan skriva vad man tycker till förskolechefen här

Jag tänker att det är mer än bara förskolan och media som (åter)skapar dessa könsroller. Det är även vi föräldrar, släktingar, vänner, samhället. Alltså alla.

Även Bambi och Lady Dahmer har skrivit om detta.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This entry was posted in Barn, föräldraskap, Mående, livsvisdom. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *