Tips (när livet känns meningslöst) för meningsfullhet

Både små och stora saker gör att livet går framåt, känns lite lättare eller får en annan vändning. Slängde här ihop några tips som kanske kan komma till användning:

 

  • Skriv, måla, spela musik, sjung, dansa, fota, hantverka, bygg, skapa eller uttryck på annat kreativt sätt
  • Sortera, rensa ut, röj, städa, gör fint, gör om, gör annorlunda
  • Blogga, twittra, skriv dagbok
  • Stå på en klippa och vråla
  • Byt stil/ändra utseende via att göra om eller fixa andra kläder, smycken, hårfärg, tatuering et cetera
  • Ta en skogspromenad/naturpromenad och få nya idéer
  • Nätdejta eller gosa med någon kär
  • Jobba med självkänslan (t.ex. Mia Törnbloms böcker)
  • Träffa/res till någon du tycker om
  • Sätt upp lappar med positiva saker om dig i hemmet (t.ex.: Jag är snygg/tuff/smart/ fantastisk/vacker/rolig/cool/modig!)
  • Hitta en skoj motionsform, något som just du tycker är roligt eller behagligt
  • Sök upp stödgrupper/intressegrupper både IRL o på nätet/nätforum för psykisk ohälsa, sjukdom, hobby eller gemensamt intresse
  • Bjud hem sköna människor på lättsamt knytis, temafest, tebjudning, pysseltajm,  chokladprovsmakning eller annat skoj
  • Läs en bra bok eller se en dokumentär om något som intresserar dig: skönlitterärt, självhjälp eller fakta
  • Utöva ny eller gammal hobby, gå en kurs, engagera dig i en förening/organisation – saker som ger meningsfullhet och människor
  • Res någonstans – långt eller kort
  • Ta små steg mot annat jobb/sysselsättning/boende/livssituation?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This entry was posted in Mående, livsvisdom, Tantvisdom and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Tips (när livet känns meningslöst) för meningsfullhet

  1. Åh, vilka finfina tips du har på din lista!

  2. Bodil says:

    Det där var ju faktiskt en riktigt bra lista!

Leave a Reply to TantMango Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *