Hur självkänsla minskade ångesten och självskadandet

Jag har mått så dåligt man kan må. Haft så djup depression att jag inte orkat sitta upp, äta eller ens drömma om en framtid. Haft så mycket ångest att jag skakat av enormt obehag och inte kunnat andas. Självskadat -skurit, bränt och bankat. Jag har velat dö så mycket, så många gånger, jag har försökt och misslyckats. Det var väl inte meningen kanske. Ibland tror jag att man måste ner på botten för att kunna ta sig upp. Därnere någonstans bestämde jag mig för att kämpa, vet inte riktigt när eller hur. Av någon anledning ville jag må bättre. Trots att jag aldrig gjort det så länge jag minns och inte ens visste vad “må bra” är. Men om andra kan så måste väl jag också kunna göra det? Jag hade ingen aning om hur. Jag vet inte om jag någonsin kommer ha hela receptet för hur man mår bra och kanske finns det inte ett komplett recept. Men jag har letat och hittat en del. En av de saker som hjälpt mig allra mest var att jobba upp självkänslan som var helt obefintlig. Får man aldrig höra att man är bra så lär man sig inte det heller. Då får man lära sig själv. Jag hade stor hjälp av Mia Törnbloms böcker “Självkänsla nu!” och “Mera självkänsla”. Läste kapitlen då och då och gjorde övningarna. Framförallt den där man skriver i sin Må bra-bok. Där skriver man tre saker varje kväll:

  • 3 saker man gjort bra under dagen (inte duktig-grejer)
  • 3 saker man är tacksam för
  • 3 saker man behöver ha hjälp med

Jag skrev och skrev och skrev. Gjorde övningar, försökte tänka positivt. Komma på själv små må bra-uppgifter. Min ökning av självkänslan minskade ångesten. Den minskade och jag fick alltmer sällan så stark ångest att att jag kände behovet att skada mig för att inte sprängas. Nu har jag inte gjort det på flera år. Ärren finns kvar men de är en del av mig och min historia och jag vägrar skämmas för det som gjort mig till den jag är. För jag tycker numera att jag är en hyfsat bra person. Inte perfekt men det vill jag inte vara heller, det mår man bara dåligt av att försöka vara. Jag är bäst på att vara jag. Jag är en person som bryr mig om saker, som försöker följa mina drömmar, som gör mitt bästa och försöker trivas med tillvaron. Jag är rätt ok faktiskt, det tog mig några år att kunna säga det. Jag är beviset för att det går.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This entry was posted in Mående, livsvisdom. Bookmark the permalink.

One Response to Hur självkänsla minskade ångesten och självskadandet

  1. Pingback: Tacksamhet | TantMango

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *