Att leva nu – vara närvarande

För att vara närvarande, vara i mindfulness behöver man påminna sig om det man gör, gång på gång på gång.  Detta pratar buddistmunken Thinch Nhat Hanh om i boken “Mindfulness – ögonblickens under” som jag håller på att läsa. Han påminner sig om att “jag går på stigen som leder ner till byn” flera gånger. Och börjar då se allt det som växer runtikring stigen och finns där. Likaså kan vi upprepa detta i vår vardag genom att påminna oss själva om vad vi gör: “Jag går på gångvängen som leder till bussen”,  “Jag lagar maten som blir vår middag”, “Jag kramar mitt barn”, “Jag handlar maten som vi ska äta”, Jag borstar tänderna som blir rena och fräscha” osv. Då upplever man det man gör och mår bättre. Man kommer också ihåg vad man gjort t.ex. var man lagt saker. Ger man sig tiden att tänka “Nu lägger jag telefonen på bokhyllan så vet jag var den är” och inte rusar iväg från den tanken för snabbt så minns man det sedan och slipper ringa upp den. Är man där man är så ger man sig chansen att njuta av det, att minnas, att göra ett bra jobb för att man är fokuserad och koncentrerad. Att vara närvarande är inte att vara förut eller sedan, det är att leva nu. Och kräver ständig övning, genom att påminna sig själv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This entry was posted in Mindfulness, Mående, livsvisdom. Bookmark the permalink.

2 Responses to Att leva nu – vara närvarande

  1. Malin says:

    Ett enkelt och inte så tillkrånglat sätt att jobba med Mindfullness! Tack för att du delade med mej! Och definitivt ett bra minnesknep! Nu kommer jag oxå att komma ihåg var jag läste om detta…för jag läser om Mindfullness hos Tant Mango! 🙂 kram

  2. Pingback: Bli aldrig vuxen, var närvarande som ett barn | TantMango

Leave a Reply to Malin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *